Gölge ve Kemik – Leigh Bardugo / “Book Friends” #1 Tur / İnceleme


150931_10151388536617360_1744908564_n

GÖLGE VE KEMİK / LEIGH BARDUGO

Türlerin kargaşasını yaşayan, Rusya’ya benzeyen bir ülkede ismine Ravka denen ütopik bir yerde geçen, bir genç kızın ve oğlanın çocukluklarından başlayıp gençliğinde de dur durak bilmeden devam eden olayları yaşayışını okuyoruz.

“Book Friends” turumuzun ilk kitabı olan Gölge ve Kemik ara ara uzatmalarla iki gün içinde bitti. Ama nasıl bitme?! Keşke bitmeseydi dediğim nadir kitaplardan birisiydi. Kitaplarda aradığım bütün özellikle bu kitapta yer almaktaydı. Ütopya, distopya, kast sistemine ile krallığın harmanlanmış halinde ki yönetim, sihir, büyü, güç… ve sayamayacağım daha bir sürü şey bu kitapta vardı. Belki kitabı okuyanlar bu kitaba 15 yaş sınırını koyabilir ama bence yazarın hayranlık beslediği George R.R. Martin’i hafiften andıran dili ve karanlık kurgusu ile sayfaları nasıl çevirdiğinizi, kitabı nasıl bitirdiğinizi anlamayacaksınız bile. Hatta benim gibi hemen ikinci kitabı çıksa da okusak diyeceksiniz.

Ben bu kitabı çok beğendim. Hem yukarıda ki sebeplerden hem de Karanlıklar Efendisi yüzünden. ((: Bu yüzden bol bol spoiler vererek inceleyeceğim kitabı. Şimdiden uyarıyorum!

Kitabımızın ilk sayfalarını açıp okumaya başladığınızda, ki bu ilk 70 sayfa da devam ediyor,bir tür karışıklığı, mekan karışıklığı ve kitabın karakterlerine özgü kıyafet karışıklığı yaşayacaksınız. Ve bunların bir tanesi bile kitabın ne kadar özgün olduğunun göstergesi. Ben yemedim içmedim bu türlerin kıyafetlerin ne olduğunu kitabın içinden çıkarıp bir yere not aldım ve notları buraya yazarak sizlerle de paylaşacağım. Bir yere not almam ile aslında kafa karışıklığı kalmadı ve neredeyse çoğu türü ezberlemiş oldum. (:

Kısa lafın kısası kitabımızın ilk başları çok karışık ve pek fazla aksiyon yok. İlk sayfalarda kitabımızın cılız, orta derece güzel, yetim ve normal bir insan olan (?!) –ki ilk defa bir kitabın baş kahramanını ütopik bir güzelliği olmadığını görüyorum ve şaşkınlığımı hiç durmaksızın dile getiriyorum (: – Alina ile, yine Alina gibi yetim ve onunla birlikte büyümüş olan ve yakışıklılığına yakışıklılık katan Malyen ile ve kitapta ki aşkım, gönlümü kaptırdığım –Eren bir türlü bunun sebebini anlayamadı çünkü o eline geçirse öldürecek ((: – ismini hakkıyla taşıyan ve yanar dönerlik yapmayan, amacını kelimelerin arasına gizleyen ve acımasız Karanlık Efendisi ile tanışıyoruz. Tabi bunun yanı sıra diğer türleri de tanımış oluyoruz ama hepsini azar azar tanımamız kafa karışıklığımızı daha da arttırıyor. Ama genel çerçevede Krallık, 1.Ordu –sıradan insanlardan oluşan ordu-, 2. oldu – Grishalardan oluşan ordu- ve özel güçlere sahip diğer Grishalar var. Örneğin; Karanlıklar Efendisi ve Işığın Hakimi.

Çocukluklarını Keramzin denilen bir yer de bulunan bir Dük’in evinde, ki bu çocuk esirgeme kurumu gibi kullanılan bir malikane, geçirmişler ve Ana Kuya tarafından büyütülmüştürler. Zorlu geçen çocukluk yıllarından sonra yetimhaneye gelen Grishalar tarafından insan mı yoksa Grisha mı oldukları için test edilmişler ve ikisinin de insan oldukları- Alina resim yeteneği olduğu için haritacı, Malyen da iyi bir gözcü ve avlayıcı olduğu için 1.Ordu’da avcı olarak gönderilmiştir ve iki yetimin yolu ilk defa böylece iki ayrılmış olur. Zorlu eğitimlerini aldıktan sonra 1.Ordu’nun gemi ile Karanlıklar Diyarını geçip Novokribirsk’e ulaşabilmeleri için Kribirsk’de kamp kurmuşlardır ve tekrardan iki genç bir araya gelmiştir.

Uzun yıllar sonra ikisinin de nasıl değiştiğini fark ederler ve buna göre birbirlerine yakın mı duracaklarını uzak mı duracaklarını düşünürler ama en sonunda normal arkadaşmış gibi birbirlerine davranmaya başlarlar.

Ki Karanlık Diyarı’nı geçecek gemiye binene kadar…

Karanlıklar Diyarından geçen gemiler suyun üzerinden değil Rüzgar Hakimleri’nin rüzgarı çağırıp gemiyi kumlar üzerinde ileriye taşıyorlar. Bir nevi geminin kaptanları Rüzgar Hakimleri. Ama her Karanlıklar Diyarı’na adım atanlar Volcralar tarafından saldırıya uğrayarak ölüyorlar. Savaşmaya kalsalar bile bir işe yaramıyor çünkü Volcralar karanlıktan beslenen canavarlar ve Karanlıklar Diyarı’da ismi gibi karanlıktır.

Küçük sürüler halinde uçuyordu. ……..Bir başka Volcra da kanatlarını hzılıca çarparak benim üzerime geldi. ………. Volcra öne doğru atıldığında arkada parlayan ateş ışığı ruhsuz, boş gözlerinden yansıdı. Ardına kadar açık ağzı sıra sıra dizilmiş keskin, siyah ve çarpık dişlerle doluydu.

Yolculuğa başlanıldıktan bir süre sonra her yolcu gibi onlarda Volcralar’ın saldırısına uğramışlardır ve savaş başlamıştır. Volcralar’ın kazandığı savaşı son dakika Alina’nın aslında insan değil Işık’ın Hakimi olduğunu öğrendiğimiz yeteneğinin ortaya çıkması ile Grishalar savaşı kazanıp Kribirsk’e geri dönmüşlerdir. Tabii kayıpları olarak ama Alina’nın yeteneğinin yanında bu kayıplar bir hiç olarak görülür.

Alina’nın gerçek yeteneğini aslında Karanlık Efendisi çözer ve gelecekte ki planlarında bir silah olarak kullanmak için gizliden gizliye kendisine saklar. Önce Kral’ın ve Kraliçe’nin huzuruna çıkartır ve onların huzuruna çıkartırken mavi kefta giyinmesine izin verir ama asıl amacı olan – ki başardığı amacı- kendi renkleri olan siyah keftayı ona giydirmektir.

Zamanla Karanlık Efendisi söylediği sözlerle, kurduğu cümleler ile çevresinde ki insanların onun hakkında ki düşüncelerini Alina’ya söylemesi ile Alina onun gerçek yüzünü görür ve saraydan kaçar. Bir şekilde Malyen ile karşılaşırlar ve amaçlarına ulaşmak için her yolu denerler ki Karanlık Efendisi yollarına çıkana kadar.

Bu ve bundan daha fazla olaylarla devam eden serüvenimiz tam yerinde noktayı koyuyor ve daha sonra ne olacak diye düşündürüyor. Kitabı bitirmemin üzerinden bir gün geçmeden ben hayallere bile daldım ve bunun bir çocuğunda Karanlık Efendisi ön planda. ((:

Bunların dışında yazarın dili inanılmaz derece de kolay ama kitabın kendine has kelimeleri ile kitabı okurken biraz zorlanıyoruz. Ama zamanla o dile de alışkın hale geliyoruz ve sayfalar su gibi akıp gidiyor. Ben bu kitaba 5 üzerinden 5 veriyorum. Şu ana kadar okudum hiçbir kitaba benzemiyor ve kendine özgü yapısı ile beni benden alın. Bence hiç durmayın gidin alın ve okumaya başlayın!

385472_10151433582022360_1769049046_n

REV

GRISHA

İKİNCİ ORDU’NUN ASKERLERİ

YÜCE BİLİMİN USTALARI

COLPORALKİ – Kırmızı kefta giymektedirler.

(CANLILAR VE ÖLÜLER SINIFI)

Cellatlar

Şifacılar – Keftasında gri işlemeler bulunmaktadır.

ETHEREALKİ  – Koyu mavi renkte ve kollarında gümüş işlemeler bulunan kefta giymektedirler.

(ELÇİLERİN SINIFI)

Rüzgarın Hakimleri

Ateşin Hakimleri

Dalgaların Hakimleri

Karanlıkların Hakimi – Simsiyah bir kefta giymektedir.

Işığın Hakimi – Önce koyu mavi sonra da Karanlıklar Efendisinin zoru ile siyah kefta giymektedir.

MATERİALKİ – Mor kefta giymektedirler.

(FABRİKATÖRLER SINIFI)

Durast

Alkemi

Oprichnikiler – Karanlık Efendisinin askerleri. Kapkara üniformalar giymektedirler.

Muhafızlar – Gri kıyafet giymektedirler.

Saray hizmetçileri – Beyaz kefta giymektedirler.

1.Ordu Askerleri – Tunik, pantolon, deri çizmeler ve gri bir ceket giymektedirler.

ALTI ÇİZİLENLER

golge-ve-kemik

    • Malyen yavaşça başını salladı. “Anladım. Eğer faydası olacaksa seni at arabalarından birinin altına atayım.”
    • Malyen başını iki yana sallayıp iç çekti. “Hep Mikhael’e ayak uydurmaya çalışıyor. Yine çizmelerime kusacak.”“Oh olsun.” dedim.
    • “Sıradan şeyler,”dedim biraz sinir olmuşçasına. “ Bana cevap vermek istemiyorsan söyle gitsin.”“Sana cevap vermek istemiyorum.”“Ya!”

      Ardından iç çekti, “Yüz yirmi,” dedi. “Aşağı yukarı.”

    • “O bizimle gelecek,” diye diretti Marie ve tartışmalar başladı.“Hayır, benimle gelecek,” dedi tok bir ses ve tüm oda sessizliğe büründü.
    • “Kraliçe’yle görüşmeniz nasıl geçti?” diye sordu.“Hiçbir fikrim yok,”dedim dürüstçe. “son derece güzel şeyler söyledi ama içeride geçirdiğim zaman boyunca bana köpeğinin ağzından çıkardığı bir şeymişim gibi baktı”
    • Karanlıklar Efendisi arkamızdan, “Genya,” diye seslendi. “kefta’sı siyah olsun.”
    • “Turp gibi!” dedi Baghra. “Hiçbir şeyi yok! Daha bir koridoru bile aydınlatamıyor, ama turp gibi.”
    • Sevgili Malyen, yazmıştım. Senden haber alamadım, bir volcraylar tanışıp evlendiğini, kalem kağıt bulunmayan Karanlıklar Diyarı’nda hayatın keyfini sürdüğünü ya da yeni eşinin ellerini yediğini düşünmeye başladım.
    • “Aynen öyle!” dedi, “Zaten bu yüzden kulağa çok kötü geliyor. Bir de Karanlıklar Efendisi’nin seni kendi kanıyla elmas parçacıkları içirerek iyileştirdiğini söylüyorlar.”
    • “Aynen öyle, herkes çok üzgün. Kral üzgün. Kraliçe üzgün. Ben üzgünüm. Ama bu konuda bir şeyler yapan tek kişi Karanlıklar Efendisi.”

8 thoughts on “Gölge ve Kemik – Leigh Bardugo / “Book Friends” #1 Tur / İnceleme

Bir Cevap Yazın

